Jak jezdit na motorce za deště?

Mezi rizika jízdy na motocyklu patří především počasí: vlhko, déšť a náledí. Podle statistik to platí zejména v zimě (20 % nehod na motocyklu souvisí s počasím). Ale i v jiných ročních obdobích vás může kdykoli překvapit déšť. O to důležitější je dbát na vlastní bezpečnost. S našimi tipy a radami můžete nebezpečí snížit.  

Správná výbava pro jízdu v dešti 

Stejně důležitá je však i správná výbava jezdce do deště. Kromě vhodného oblečení do deště –případně motorkářské mikiny do deště a kalhot do deště – sem patří následující položky: 

  • neklouzavé rukavice s gumovými rty (umožňují odstranění deště z hledí),
  • boty s protiskluzovým vzorkem,
  • clona odolná proti dešti nebo ošetřená speciálním prostředkem (efekt perliček), 
  • hledí proti zamlžování (zabraňuje zamlžování hledí zevnitř při jízdě na motocyklu).

TIP: Kevlarovou mikinu koupíte na eshopu www.motozem.cz/kevlarove-mikiny/

 Proč je mokrá silnice nebezpečná? 

Jízda na motocyklu na suché silnici znamená větší přilnavost než na mokré vozovce. Pneumatiky si najdou větší přilnavost, díky čemuž lépe drží. Na mokré vozovce je tomu jinak a výsledkem je prokluzování.  

Dalším stálým nebezpečím za deště je aquaplaning. Zde se kola zachytí na vrstvě vody, která brání kontaktu s vozovkou. Zejména v prohlubních a v tunelech je často voda, což nebezpečí aquaplaningu zvyšuje. Problematická je skutečnost, že motocykl má na rozdíl od automobilu pouze dvě pneumatiky. To ztěžuje kompenzaci malých výkyvů jízdní stability. 

Ať už se jedná o osobní automobil nebo motocykl: brzdná dráha je na mokré vozovce delší než na suché, protože síla se na povrch přenáší hůře. Proto by pneumatiky pro motocykly měly mít dostatečný dezén do deště a v ideálním případě by měly být hrubé.  

Za deště především: jezděte defenzivně, snižte rychlost a neriskujte. Je třeba brát v úvahu změněné chování při brzdění, možná také překážky ve viditelnosti. Během jízdy se na brzdových kotoučích může vytvořit tenký film vody. Ten lze odstranit občasným sešlápnutím brzdy. Čím méně náhlých změn směru jízdy musíte provádět, tím menší nebezpečí hrozí. Rychlé průjezdy zatáčkami, otáčení, brzdné manévry, zrychlování jsou považovány za rizikové.